Lista över Uri Avnery artiklar på svenska.

Uri Avnery biografi på svenska

 

Uri Avnery

 

The article in english.

 

Uri Avnery

3.5.08

 

                                                                 "... Nämligen staten Israel"

 

 

VARJE GÅNG jag hör David Ben-Gurion yttra orden "Därför är vi samlade här..." tänker jag på Issar Barsky, en charmerande ung man, lillebror till en flickvän till mig.

 

Sista gången vi träffades var utanför matsalen på kibbutzen Hulda fredagen den 14 maj 1948.

 

Under den kommande natten skulle mitt kompani angripa al-Qubab, en arabisk by på vägen till Jerusalem öster om Ramle. Vi var upptagna med förberedelser. Jag höll på att rengöra mitt tjeckisktillverkade gevär när någon kom och sa till oss att Ben-Gurion just håller ett tal om grundandet av staten.

 

Uppriktigt sagt, ingen av oss var särskilt intresserad av tal av politikerna i Tel Aviv. Staden tycktes så avlägsen. Staten, det visste vi, var här med oss. Om araberna skulle vinna skulle det inte bli någon stat och inga vi. Om vi vann skulle det bli en stat. Vi var unga och självsäkra, och tvivlade inte ett ögonblick på att vi skulle vinna.

 

Men det var en detalj som jag verkligen var nyfiken på. Vad skulle den nya staten heta? Judea? Zion? Den judiska staten?

 

Så jag skyndade till matsalen. Ben-Gurions omisskännliga röst smattrade ur radion. När han kom fram till orden "... nämligen staten Israel" var det tillräckligt och jag gick därifrån.

 

Utanför mötte jag Issar. Han var i ett annat kompani som skulle angripa en annan by den natten. Jag sa till honom vad staten skulle heta och sa "tag väl hand om dig"!

 

Några dagar senare blev han dödad. Jag minns honom så som han då var, en 19 årig pojke, en leende lång Sabra full av livsglädje och oskuldsfullhet.

 

 

DESTO NÄRMARE vi kommer de storartade 60 års firanden desto mer bekymrar mig frågan om Issar skulle öppna sina ögon och se oss, fortfarande en pojke på 19 år, vad han skulle tänka om staten som officiellt etablerades den dagen?

 

Han skulle se att staten hade utvecklats bortom hans vildaste drömmar. Från ett litet samhälle om 635 000 själar (fler än 6 000 skulle dö med honom i det kriget) har vi växt till fler än sju millioner. De två stora mirakel vi har uppnått - återupplivandet av det hebreiska språket och inrättandet av demokrati - fortsätter att vara en verklighet. Vår ekonomi är stark och inom en del områden - som högteknologi - är vi bland världens ledande. Issar skulle bli mycket glad och stolt.

 

Men han skulle också märka att någonting har blivit fel i vårt samhälle. Kibbutzen där vi reste våra små tält de dagarna har blivit ekonomiska företag som alla andra. Den sociala solidariteten över vilken vi var så stolta har kollapsat. Massor av vuxna och barn lever under fattigdomsgränsen; gamla, sjuka och arbetslösa är lämnade att klara sig själva. Gapet mellan rika och fattiga är bland de största i den utvecklade världen. Vårt samhälle som en gång reste jämlikhetens och rättvisans banér bryr sig inte och går vidare med andra saker   

 

Mest av allt skulle han bli chockerad att upptäcka att det brutala krig som dödade honom och skadade mig, tillsammans med tusentals andra, fortfarande pågår med full styrka. Det bestämmer fullständigt nationens liv. Det fyller tidningarnas förstasidor och står främst i nyhetsrapporteringen.

 

Att vår armé, den armé som verkligen var "vi", har blivit någonting helt annorlunda, en armé vars huvudsakliga sysselsättning är att förtrycka ett annat folk.

 

 

NATTEN DÅ vi angrep al-Qubab och vi gick in i byn var den redan övergiven. Jag bröt mig in i ett av hemmen. Grytan var fortfarande varm, mat stod på bordet. På en av hyllorna fann jag några foton. En man som uppenbarligen just hade kammat sig, en kvinna, två små barn. Jag har dem fortfarande med mig.

 

Jag antar att byn som angreps av Issar den natten uppvisade en liknande bild. Byinvånarna - män, kvinnor, barn - flydde i sista ögonblicket och lämnade bakom sig hela sitt liv.

 

There is no escape from the historic fact: Israel's Independence Day and the Palestinians' Naqba (Catastrophe) Day are two sides of the same coin. In 60 years we have not succeeded - and actually have not even tried - to untie this knot by creating another reality.

 

Det finns ingen utväg från det historiska faktum att Israels självständighetsdag och palestiniernas Naqba (katastrofen) är två sidor av samma mynt. På 60 år har vi inte lyckats - och har egentligen inte ens försökt - att knyta upp denna knut  genom att skapa en annan verklighet.

 

Och så fortsätter kriget.

 

 

 NäR 60 ÅRSDAGEN närmade sig satt en kommitté ner och valde en symbol för händelsen. Det som de kom fram till liknar någonting för Coca Cola eller Eurovisionsschlagern.

 

Den verkliga symbolen för staten är helt annorlunda, och ingen kommitté av byråkrater har uppfunnit den. Den är fastgjord i marken och kan ses på långt håll. Muren. Separationsmuren.

 

Separation mellan vilka, mellan vad?

 

Synbarligen mellan israeliska Kfar Sava och intilliggande palestinska Qalqiliyah, mellan Modi'in Illit och Bil'in. Mellan staten Israel (och mer åtroffad mark) och de ockuperade palestinska territorierna. Men i verkligheten mellan två världar.

 

I den febriga fantasin hos dem som tror på "civilisationernas krig", om George Bush eller Osama Bin-Laden, är Muren gränsen mellan historiens två titaner, västerländsk civilisation och islamsk civilisation, två dödsfiender som kämpar Gog och Magogs krig

 

Vår Mur har blivit frontlinjen mellan dessa två världar.

 

The wall is not just a structure of concrete and wire. More than anything else, the wall - like every such wall - is an ideological statement, a declaration of intent, a mental reality. The builders declare that they belong, body and soul, to one camp, the Western one, and that on the other side of the wall there begins the opposing world, the enemy, the masses of Arabs and other Muslims.

 

Muren är inte bara en konstruktion av betong och stål. Mer än någonting annat är muren, liksom varje sådan mur, ett ideologiskt ställningstagande, en avsiktsdeklaration, en mental verklighet. Byggarna deklarerar att de med kropp och själ tillhör ett läger, det västerländska, och att på andra sidan muren där börjar den motstående världen, fienden, massorna av araber och andra muslimer.

 

När beslöts detta? Vem gjorde beslutet? Hur?

 

För 102 år sedan skrev Theodore Herzl i sitt genombrytande verk, Judestaten, vilket födde sioniströrelsen, en betydelsefull mening: "Där [i Palestina] skall vi för Europa utgöra en mur mot Asien, vi skall tjäna som en förtrupp av kultur mot barbariet."

 

Med dessa 22 tyska ord lades sionismens världssyn och vår plats i den fast. Nu efter fyra generationers försening har den fysiska muren följt i den mentala murens spår.

 

Bilden är tydlig och klar. Vi är väsentligen en del av Europa (likt Nordamerika), en del av en helt och hållet europeisk kultur. På andra sidan finns Asien, en barbarisk kontinent, tom på kultur, den muslimska och arabiska världen.

 

Man kan förstå Herzls världssyn. Han var en man av 1800-talet, och han skrev sina teser när den vita imperialismen stod på sin höjdpunkt. Han beundrade den med hela sin själ. Han ansträngde sig (förgäves) att arrangera ett möte med Cecil Rhodes, mannen som symboliserade brittisk kolonialism. Han mötte Joseph Chamberlain, den brittiske kolonialministern, som erbjöd honom Uganda, då en brittisk koloni. Vid samma tid beundrade han den tyske kejsaren och hans så välordnade rike, vilket under året för Herzls död utförde ett fruktansvärt folkmord i Sydvästafrika.

 

Herzls grundsats förblev inte en abstrakt tanke. Sioniströrelsen följde den från första stund, och staten Israel fortsätter att göra det intill denna dag.

 

 

KUNDE DET ha varit annorlunda? Kunde vi ha blivit en del av regionen? Kunde vi ha blivit ett slags kulturellt Schweiz, en självständig ö mellan öst och väst, en bro och medlare mellan de två?

 

En månad före 1948 års krigsutbrott, sju månader innan staten Israel officiellt grundades, publicerade jag ett häfte kallat "Krig eller fred i den semitiska regionen". Den började med orden:

 

"När våra sionistiska fäder beslöt att upprätta en "säker hamn" i Palestina hade de att välja mellan två vägar:

 

De kunde framträda i Västasien som en europeisk erövrare som ser sig som ett brohuvud för den 'vita' rasen och herre över 'infödingarna' likt de spanska erövrarna och de anglosaxiska kolonialisterna i Amerika. Liksom på sin tid korsfararna i Palestina.

 

Den andra vägen var att se sig själva som ett asiatiskt folk som återvänder till sitt hemland - som ser sig själva som arvtagare till den semitiska regionens politiska och kulturella tradition."

 

Detta lands historia har sett åtskilliga invasioner. De kan indelas i främst två kategorier.

 

Det var de ockupanter som kom från väst, såsom filistéerna, grekerna, romarna, korsfararna, Napoleon och britterna. Sådana invasioner etablerar ett brohuvud och dess mentala inställning är ett sådant. Regionen bortom den invaderade är fientligt territorium, dess invånare är fiender som måste undertryckas eller krossas. I slutändan blev alla dessa inkräktare utdrivna.

 

Det fanns de ockupanter som kom från öster, såsom emoriterna, assyrierna, babylonierna, perserna och araberna. De erövrade landet och blev en del av det, påverkade dess kultur och påverkades av den, och slog till slut rot.

 

De forntida israelerna var av den andra kategorin. även om det finns tvivel om utvandringen från Egypten som beskriven i moseböckerna eller erövringen av Kanaan som beskriven i Joshuas bok, finns det skäl att anta att de var stammar som kom in från öknen och infiltrerade mellan de befästa Kanaanstäderna, vilka de inte kunde erövra, så som beskrives i första domarboken.    

 

Sionisterna å sin sida tillhörde den första kategorin. De tog med sig världssynen av att vara ett brohuvud, en förtrupp för Europa. Denna syn på världen födde Muren som nationell symbol. Det måste fullständigt förändras.

 

 

EN AV VÅRA nationella egendomligheter är ett slags diskussion där alla deltagare från vänster till höger använder det krampaktiga argumentet: "Om vi inte gör det eller det kommer staten att upphöra att existera!" Kan man föreställa sig ett sådant argument i Frankrike, Storbritannien eller USA?

 

Detta är ett symptom för "korsfarareängslan". även om korsfararna stannade i detta land i nästan 200 år och producerade åtta generationer "infödingar", var de aldrig riktigt säkra på sin fortsatta existens här.

 

Jag är inte oroad över staten Israels existens. Den kommer att existera så länge som stater existerar. Frågan är: Vad slags stat kommer det att bli?

 

Ett tillstånd av ständigt krig, sina grannars terror, där våld präglar alla livets områden, där de rika blomstrar och de fattiga lever i misär; en stat som kommer att överges av sina bästa barn?

 

Eller en stat som lever i fred med sina grannar till ömsesidigt gagn; ett modernt samhälle med lika rättigheter för alla sina invånare och utan fattigdom; en stat som investerar sina resurser i vetenskap och kultur, industri och miljö; där framtida generationer vill leva; en källa till stolthet för alla sina medborgare?

 

Det kan bli vårt mål för de nästa 60 åren. Jag tror att detta är också vad Issar också skulle ha önskat.

 

 

Uri Avnery

 

upp

 

 

 

 

(övers. fr. eng. Sven Börtz

övers. länkar:

Sabra

Gog och Magog)